Stress

4. September 2018

Meer positiviteit, minder stress!

Voorkom stress – voor meer welzijn en voldoening in het leven

De paradox van onze tijd is dat we in zo’n snel veranderende wereld leven, waar de meesten van ons niets elementairs missen, maar we vinden de tijd niet om de echt belangrijke en leefbare dingen van het leven te bestuderen. Veel mensen haasten zich door het dagelijks leven en passen hun gedrag aan van het werk naar hun privéomgeving – de beste basis voor langdurige stress, omdat het jezelf geen ruimte laat voor je eigen fouten, nieuwe ontdekkingen of ervaringen die niet gepland zijn.

In dit artikel willen we het hebben over wat er nodig is om stress te voorkomen – dus iedereen die stress wil voorkomen, moet proberen dit zoveel mogelijk in hun leven te integreren.

Stress voorkomen door een actieve, positieve levensstijl

Blijvende spanning remt creativiteit, leidt tot een soort “tunnelvisie” en is de basis voor een reeks mentale en fysieke ziekten die het welzijn aanzienlijk verminderen. Om stress te voorkomen, is het daarom belangrijk om eerst aandacht te besteden aan uw eigen behoeften. Veel mensen ‘graven’ en weten niet eens waarom of waarom ze alle moeite voor zichzelf nemen. Het is daarom raadzaam om regelmatig uw eigen behoeften, interesses en voorkeuren te onderzoeken en ervoor te zorgen dat ze aspecten van uw eigen leven ontdekken die schadelijk zijn voor de kwaliteit van het leven.

  • Geef elke dag een kans om een goede dag te worden. Probeer niet te verdwalen in het dagelijks leven en sta open voor nieuwe mensen. Nieuwe ontmoetingen herinneren ons eraan dat er ontelbare manieren zijn om je eigen leven vorm te geven. Het gaat niet om goed of fout, maar om variatie, ervaringen en uitwisselingen – de mens is een sociaal wezen.
  • Probeer gezond en natuurlijk te eten. Hoe minder verwerkt voedsel is, hoe beter. Er is dus geen gevaar voor ondervoeding, obesitas en dergelijke. Negeer diëten en voedingssupplementen, dat is wat vorige generaties niet nodig hadden om lang en gezond te leven, toch?
  • Train regelmatig, sport met anderen, in de groep of in de klas. Zodat u snel in contact kunt komen met nieuwe mensen en de sociale kring kunt uitbreiden door nieuwe kennissen. Sta ook open voor nieuwe sporten, probeer het uit tot je de juiste hebt gevonden. Iedereen die stress wil voorkomen, vindt bij regelmatige lichaamsbeweging precies het evenwicht dat het nodig heeft.
  • Probeer een vaste slaaptijd te handhaven. Dit geeft uw leven een ritme, u voelt u vitaler, rustiger en efficiënter. Het is het beste om een paar uur eerder niet te eten en elektronische apparaten, lawaai of andere stressoren volledig te vermijden – bereid u eerder voor op slaap met een ritueel dat u kalmeert en de spanning verlicht.

Alcohol, tabak etc. alleen met mate, anders dreigt een risicovolle bloedsomloop

Hoe ouder u wordt, hoe lager het aandeel water in het lichaam van de mens – die nu dezelfde hoeveelheid alcohol op oudere leeftijd consumeert, voelt de gevolgen beduidend langer en meer doortastend. Maak alstublieft niet de fout om te vertrouwen op alcohol of andere medische hulpmiddelen om uit te schakelen of te ontspannen. Dit kan snel een cyclus van verslavingen ontwikkelen die het voor u bijna onmogelijk maakt om te ontspannen en zachtjes te regenereren.

Heel wat mensen drinken zo regelmatig en in grote hoeveelheden dat dit feit een stressfactor kan worden. Hoewel de narcotica en het effect van het medicijn op de korte termijn zorgzaam zijn om te vergeten of te verplaatsen, worden ze er niet door opgelost. Tegelijkertijd weten we uit verslavingsonderzoek dat mensen die alcohol gebruiken als middel om stress te verminderen, veel meer risico lopen op verslaving. Toleranties ontwikkelen zich zeer snel, wat betekent dat er steeds meer dronken wordt om hetzelfde effect te bereiken. Een cyclus die niet alleen het sociale leven, maar ook de organen en de cognitieve of emotionele sensatie kan beïnvloeden.

Meer tips om stress proactief te voorkomen

  • Accepteer uzelf zoals u bent. De constante vergelijking met anderen helpt niet, omdat het u onder onnodige druk zet – elke persoon is anders en heeft een andere perceptie, stresstolerantie etc.
  • Wees geduldig als sommige dingen niet werken zoals u het bedoeld had. Soms is het de hulp van een goede vriend of gewoon tijd nodig. Uiteindelijk werd Rome niet op één dag gebouwd.
  • Sta hulp toe als u het nodig hebt. Er is meer moed voor nodig om zwakke punten toe te geven en op anderen te vertrouwen dan om elke hulp te weigeren en alles zelf te doen.
  • Word meer vertrouwd met uw intuïtie, uw buikgevoel heeft vaak de juiste neus voor het classificeren en evalueren van situaties. Dus u geeft mensen ook de kans om u beter te leren kennen, zelfs als de omstandigheden u tegenspreken.
  • Leer om nee te zeggen. U hoeft niet alles te doorlopen, niet alles te ervaren of te hebben gezien – het is vaak genoeg om naar uzelf te luisteren en vervolgens te beslissen wat belangrijk voor u is of niet.
  • Neem veel dingen met humor. Lachen is de meest natuurlijke remedie tegen stress, het geeft spanning vrij en maakt de geest vrij.
  • Trakteer uzelf op een time-out om echt tijd te hebben voor dingen die belangrijk voor u zijn. Stel een specifieke dag of tijd in om iets te doen met een goede vriend, partner of alleen uzelf. Breng variatie in dit soort zaken.
  • Accepteer dat sommige dingen gewoon niet in uw handen zijn. Degenen die stress willen voorkomen, moeten zich realiseren dat we soms afhankelijk zijn van anderen of dingen zonder er actief iets aan te kunnen doen.
  • Conflicten op het werk of in een partnerschap hebben de neiging om te verharden als er in het dagelijks leven weinig tijd over is om daadwerkelijk samen iets te doen of problemen aan te pakken. Soms kan het logisch zijn om van plaats te veranderen of een pauze te nemen, alleen of in paren, om de liefde weer op gang te helpen.

Deze tips zijn bedoeld om u te helpen stress te verminderen en uw eigen welzijn te vergroten. Niet alles werkt meteen of kan gemakkelijk worden geïntegreerd in het dagelijks leven, maar er zullen altijd manieren zijn om er alleen maar deel van te nemen of je eigen dingen te ontwikkelen die ons beter bewust maken van onszelf en onze behoeften. Het leven houdt een paar verrassingen in petto, die in het onbekende waagt, is zeker beloond!